ETT choklad, inte sant?

Alla norr om skåne påstår att det heter en choklad medan vi här nere i söder säger vi ett choklad. Varför är det så och vilket uttryck är igentligen rätt. Jag håller med om att man säger en chokladkaka, en chokladbit, en chokladruta osv, men man kan väl inte allvarligt säga en marabou-choklad? Är det bara i mitt huvud som det låter så fel? Jag ska köpa en choklad, vill du också ha en choklad? det blir så fel, någonstans stämmer det inte. Ett marabou-choklad, alltså ett choklad. En sak som är nästan lika konstig är att uppåtlandet är en chokladkaka samma sak som ett marabou-choklad medan i södra delarna av landet då är en chokladkaka mer som en kladdkaka.
Hör ni inte själv hur fel en choklad låter, det skär i hela kroppen.


Kommentarer
Postat av: kysse

men dalle, därför säger vi inte en heller, vi säger "vill du ha choklad?" "jag ska köpa marabou" osvosv, SÅDETSÅ! fast.. "en marabou" kanske det händer att vi säger men.. oftast inget av det, palla använda onödiga ord HUHU! :D

2009-11-10 @ 00:04:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0