Mariavall kloster

Nu är stallet klart, provet är avklarat och middagen är uppäten. Ridkläderna är av och snart är de normala kläderna på. Kvällens utstyrsel består av Snordis systers jeans (baggy), ett vitt linne och en tjocktröja. Mums vad fult men vafan. Provet idag gick åt helvete, och efter misshandeln på Bollerup vågar jag varken gå ner till skolan själv, eller gå hem senare ikväll. Det menas med att jag inte har en aning om hur jag ska ta mig från punkt A till punkt B. Men det löser sig säkert, eller något...

Mariavall, here we come. s+nph08 ska på utflykt, jadåminsan. haha.
Mariavall - jesu moder marias kloster, ett kotolskt nunnekloster på Österlen i Skåne, Invigdes 1991 och nunnerna lever efter den heliga benedikts regel som skrevs på 500-talet. Detta innebär att hela klostret är guds hus och det finns 73 regler att följa. Detta är allt från tystnaden, vilka tider man sjunger Hallelulja, mat och dryck, dagliga arbetet med händerna, klostrets portvakter, ömsesidig lydnad och massor av annat. Det sker både arbete, lovsång, andlig läsning, mässor och massa annat under dagarna.
-  Det kommer nog bli ganska intressant att se hur de lever i tystnad, utan matriella saker såsom dator, tv, mobiltelefoner och sådant, men även att leva utan män, smink, plattång och allt sånt så vi anser som självklara saker. m.m.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0